021-85530

انواع قفل هوشمند کارتی و اثر انگشتی

قفل های هوشمند

انواع قفل هوشمند کارتی و اثر انگشتی

یکی از بهترین ابزارهای تکنولوژی جدید که می­تواند سطح امنیت را در سازمان­‌ها ارتقا ببخشد، قفل هوشمند است که مهم­ترین ویژگی آن، این است که دیگر با یک سنجاق قابل باز شدن نیست و تنها برای خود شخص در دسترس است.

کنترل تردد در هر فضایی، می­تواند منجر به بهبود وضعیت آن مکان از هر نظر شود. تفاوتی نمی­کند که شما می­خواهید قفل هوشمند را برای درب خانه خود نصب کنید یا یک سازمان بزرگ؛ به هرحال شما با این کار، از فضای داخلی خانه یا سازمان محافظت می­کنید. در این صورت دیگر نیازی به استفاده از کلیدهای مکانیکی نخواهید داشت و می­توانید ورود و خروج افراد را در هر لحظه کنترل کنید. قفل‌­های هوشمند می­توانند در هر جایی اعم از خانه، اتاق، محل کار، استخر، هتل، ادارات، آموزشگاه‌ها، پاساژ­ها و… مورد استفاده قرار بگیرند. لذا با توجه به اینکه قفل­‌های هوشمند یک نوع وسیله الکترونیکی هستند، شامل دو نوع قفل هوشمند کارتی و اثر انگشتی می­شوند که که هرکدام ویژگی‌­ها و مزایای مختص به خود را دارند. از همین رو قصد داریم در ادامه این مطلب، شما را با انواع قفل هوشمند آشنا سازیم.

محصولات

  • قفل هوشمند VI-LSS60
    قفل هوشمند مدل VI-LSS60

    قفل هوشمند مجهز به تکنولوژی اثرانگشت، رمزعبور، کارت، اپلیکیشن تلفن همراه، کلید خروج و ریموت کنترل

    اطلاعات بیشتر
  • قفل هوشمند
    قفل هوشمند مدل VI-BC10C

    قفل هوشمند، قابلیت باز شدن به وسیله‌ی اثرانگشت، اپلیکیشن تلفن همراه و رمزعبور به صورت چرخشی 

    اطلاعات بیشتر
  • قفل هوشمند VI-BC10A
    قفل هوشمند مدل VI-BC10B

    قفل هوشمند، قابلیت باز شدن به وسیله‌ی اپلیکیشن تلفن همراه، کارت و رمزعبور به صورت چرخشی

    اطلاعات بیشتر

بررسی قفل­‌های هوشمند کارتی و اثر انگشتی

همان­طور که اشاره کردیم، قفل­‌های هوشمند انواع متفاوتی دارند که رایج­ترین آن­ها، اثر انگشتی و کارتی هستند. به لحاظ سطح امنیت، می­توان گفت هر دو در یک سطح قرار دارند، اگرچه قفل هوشمند اثر انگشتی در مواردی ایمن‌­تر است، اما در حالت کلی هر دو قفل در قیاس با قفل­ های مکانیکی، مطلوب و ایمن شناخته می­شوند.

قفل های هوشمند

ویژگی­های قفل­ هوشمند کارتی

گفتیم که قفل کارتی به وسیله کارت RFID یا Key tag قابل باز شدن است. لذا ویژگی­هایی که این نوع قفل هوشمند به همراه دارد، شامل موارد زیر می­‌شوند:

عدم امکان تردد بدون کارت

مهم­ترین ویژگی قفل هوشمند کارتی این است که اگر کارت را در اختیار نداشته باشید، امکان تردد نیز برای شما وجود نخواهد داشت. لذا می­توانید مشخص کنید که چه کسانی مجاز به عبور از درب مورد نظر باشند.

غیرفعال کردن فوری کارت در صورت گم شدن

کارت ­های هوشمند به راحتی قابل حذف شدن هستند، بنابراین در صورت سرقت یا گم شدن کارت­ها، به راحتی می­توانید آن­ها را غیرفعال کنید.

عدم امکان ساخت یا کپی از روی کارت

بدترین ویژگی کلید­های مکانیکی یا عادی، این است که هر شخصی می­تواند به راحتی آن­ها را کپی یا تولید کند؛ اما در مورد کارت ­های هوشمند این چنین نیست و شما می­توانید مطمئن باشید که کارتی که در دست دارید توسط هر شخصی قابل کپی نیست؛ چرا که در واقع سیگنال شناسایی هر کارت منحصربه­فرد است.

امکان اتصال به سایر وسایل

قفل­ های هوشمند قابلیت اتصال به سایر وسایل را دارند، یعنی شما حتی می­توانید از راه دور بر روی تردد افراد کنترل داشته باشید. تنها تجهیزات مورد نیاز برای این کنترل، یک تلفن هوشمند و اینترنت است.

استفاده آسان و سریع

ناگفته نماند که کارت RFID دستگاه، با استفاده از فرکانس رادیویی عمل می­کند و در نتیجه نیازی به کشیدن کارت بر روی پنل دستگاه نیست که همین مورد به سرعت و سهولت استفاده از دستگاه منجر می­شود.

ویژگی­های قفل هوشمند اثر انگشتی

با توجه به اینکه قفل هوشمند اثر انگشتی، به لحاظ نوع باز شدن با دیگر قفل­ های هوشمند متفاوت است، ویژگی­های متفاوتی را نیز شامل می­شود:

تردد به یک مکان با اثر انگشت

بارزترین ویژگی قفل هوشمند اثر انگشتی، باز شدن آن با اثر انگشت است. با در نظر گرفتن اینکه اثر انگشت همه افراد منحصر به ­فرد است، ذکر همین ویژگی به منظور اثبات سطح بالای امنیت قفل هوشمند اثر انگشتی، کفایت می­کند.

قابلیت ثبت اثر انگشت بیش از صد نفر

با توجه به اینکه تعداد افراد زیادی می­توانند مجاز به عبور از قفل هوشمند اثر انگشتی باشند، این نوع دستگاه، قابلیت ثبت تعداد زیادی از اثر انگشت را دارد تا به لحاظ تردد مجاز، محدودیتی برای سازمان­ها وجود نداشته باشد.

امکان اتصال به سایر وسایل

قفل هوشمند اثر انگشتی نیز مانند قفل کارتی، از قابلیت اتصال به سایر دستگاه­ها و اینترنت بهره می­برد تا سیستم کنترل از راه دور را برای افراد ایجاد کند.

دارای سیستم اعلام حریق، سیستم قفل کودک و سیستم ضد شوک

به صورت کلی، نوع قفل هوشمند و اینکه شما این قفل را از کجا، با چه مدل و قیمتی تهیه می­کنید، بسیار اهمیت دارد؛ برای همین امکان دارد که ویژگی­هایی که می­گوییم همه دستگاه ­ها را شامل نشود، اما به صورت کلی قفل ­های هوشمند اثر انگشتی، سیستم­ های زیر را دارا هستند:

  • سیستم اعلام حریق

در صورت بروز آتش سوزی، الارم قفل به صدا درمی­آید و با اطلاع­رسانی، از افزایش و پیش­روی آتش، جلوگیری به عمل می­­آورد.

  • سیستم قفل کودک

این سیستم برای محدود کردن افراد در زمان خروج است. به عنوان مثال اگر کودکی دارید که به هر علتی مانند خطر، نمی­خواهید از خانه خارج شود، می­توانید خروج او را غیرمجاز کنید.

  • سیستم ضد شوک

برخی از سارقین، به منظور دسترسی به فضای داخلی و باز کردن قفل، به وارد کردن ولتاژ بالای برق به دستگاه اقدام می­کنند. اما دستگاه با داشتن سیستم ضد شوک، از آسیب­های احتمالی و عدم توانایی عملکرد خود، جلوگیری می­کند.

  • انواع حشگر اثر انگشتی

خوب است اشاره کنیم، حسگر اثر انگشتی این نوع دستگاه نیز، انواع متفاوتی دارد که شامل حسگر نوری، حسگر فشاری، حسگر خازنی و سنسور حرارتی می­شود.

مزایای قفل هوشمند کارتی و قفل هوشمند اثر انگشتی

بسیاری از ویژگی­ها و نکاتی که تا کنون در رابطه با چیستی قفل ­های هوشمند بیان کردیم، می­توانند در قالب مزایا در نظر گرفته شوند، اما در حالت کلی، استفاده از قفل­های هوشمند، مزایای زیر را در پی دارد:

کنترل تردد بیومتریک

ارتقای سطح امنیت

اصلی­ترین علت نصب و راه اندازی قفل­های هوشمند، بهبود امنیت است. در واقع با استفاده از قفل­ های هوشمند، می­توان اطمینان خاطر حاصل کرد که تردد هر شخصی به هر مکانی محدود است و همین مورد تا حد زیادی از مواردی چون سرقت و جرائم مالی و جانی، پیشگیری می­کند.

غیرقابل نفوذ

همان­طور که بارها ذکر کردیم، امکان نفوذ هر شخصی به مکان مورد نظر وجود ندارد و اگر شما کارت یا اثر انگشت ثبت شده را نداشته باشید، ورود شما تقریبا غیرممکن می­شود.

قفل بدون کلید

اینکه قفل یک مکان بدون استفاده از کلید باز شود، به عنوان یک مزیت به شمار می­آید. در واقع افزون بر حس امنیت، مزایایی چون عدم جا گذاشتن کلید و ظاهری زیبا را نیز به دنبال دارد.

خرید دستگاه کنترل تردد

راه حلی مقرون­ به ­صرفه

شاید در وهله اول تصور کنید که نصب و راه اندازی این سیستم برای درب خانه بسیار هزینه بر است، اما در واقعیت، این سیستم می­تواند از بسیاری از حوادث مانند سرقت اموال شما جلوگیری کند، لذا هزینه آن در قیاس با خسارت­های ناشی از عدم وجود آن، بسیار معقول و مقرون به صرفه خوانده می­شود.

احراز هویت بیومتریک

عملکرد آسان و دسترسی سریع

استفاده از قفل ­های هوشمند بسیار آسان است و دیگر نیازی نیست که نگران گیر کردن کلید در قفل باشید. همچنین اغلب قفل­ها پس از ورود فرد به مکان، به صورت خودکار بسته می­شوند.

کاربر پسند و ظاهری زیبا

یکی دیگر از مهم­ترین مزایای قفل ­های هوشمند، ظاهر زیبا و کاربر پسندشان است که جلوه زیبایی را برای درب ورودی به ارمغان می­آورند و به ارزش نمای سازمان می­افزایند.

در نهایت باز هم لازم به ذکر است که ویژگی­ ها و مزایای قفل­ های هوشمند، با توجه به نوع، مدل، قیمت، ساختار، منبع خرید و… متفاوت هستند. ممکن است بسیاری از ویژگی ­هایی که برای قفل هوشمند اثر انگشتی تعریف می­شوند، در مدل­های بالاتر قفل هوشمند کارتی نیز مشاهده شوند.

در حقیقت این سیستم ها به جهت بهبود امنیت سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالیست که علاوه بر امنیت، راحتی استفاده از سیستم‌های اکسس کنترل هم مهم می‌باشد و به همین دلیل در این سیستم‌ها، ریدرهای بیومتریک مورد استقبال زیادی قرار گرفته‌اند.

چطور مناسب ترین قفل هوشمند را انتخاب کنیم؟!

شرکت طرح و پردازش غدیر به عنوان نماینده‌ی رسمی تجهیزات کنترل تردد وارداتی در ایران، آماده ارائه راهکارهای کنترل تردد بوسیله‌ی قفل های هوشمند کارتی و اثر انگشتی، متناسب با نیاز هر مکان و سازمان در سراسر ایران می‌باشد. همچنین به منظور آگاهی بیشتر و انتخاب بهتر می‌توانید با شماره 02185530 داخلی فروش، تجهیزات Access Control تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

قفل هومشند چیست؟!

قفل هوشمند نوعی قفل است که از فناوری‌های بیومتریک یا الکترونیکی برای باز و بسته کردن استفاده می‌کند. قفل‌های هوشمند مزایای زیادی نسبت به قفل‌های سنتی دارند.

انواع قفل هوشمند کدامند؟

قفل‌های هوشمند را می‌توان بر اساس روش باز و بسته کردن به انواع مختلفی تقسیم کرد. برخی از انواع رایج قفل‌های هوشمند.

مزایای قفل هوشمند چیست؟

امنیت بیشتر: قفل‌های هوشمند معمولاً از امنیت بیشتری نسبت به قفل‌های سنتی برخوردار هستند. این قفل‌ها از فناوری‌های بیومتریک مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره استفاده می‌کنند که باز کردن قفل را برای افراد غیر مجاز دشوار می‌کند.
راحتی بیشتر: قفل‌های هوشمند برای استفاده راحت‌تر هستند.