021-85530

کنترل تردد آسانسور
خانه » اخبار و مقالات » مقالات » کنترل دسترسی آسانسور | تجهیزات مورد نیاز و نحوۀ راه اندازی

کنترل دسترسی آسانسور | تجهیزات مورد نیاز و نحوۀ راه اندازی

منتشر شده در
بدون دیدگاه

در بسیاری از موارد استفاده غیر مجاز از آسانسور توسط افراد ناشناس باعث استهلاک آسانسور و به مخاطره افتادن امنیت قسمت های مهم یک سازمان یا اداره می شود. استفاده از راهکار کنترل تردد آسانسور یک راه حل خوب برای مدیریت بهتر تردد ها در آسانسور و محدود کردن دسترسی افراد غیرمجاز است. اکسس کنترل آسانسور از طریق احراز هویت افراد به وسیله رمز، اثر انگشت، تشخیص چهره، تگ یا کارت می تواند استفاده از آسانسور را محدود کند. نصب این نوع تجهیزات می تواند امنیت بیشتری را برای شرکت ها، سازمان و مراکز مهم و امنیتی فراهم نماید. همچنین وجود این سیستم در آپارتمان ها می تواند باعث اجبار پرداخت شارژ نیز شود و ساکنینی که شارژ آن را پرداخت نکنند امکان استفاده از آسانسور را نخواهند داشت. در این مقاله با راهکارهای شناسایی کنترل دسترسی آسانسور و مزایای استفاده از این دستگاه آشنا می شویم.

کنترل دسترسی آسانسور | راهکارهای شناسایی

در کنترل دسترسی آسانسور روش های مختلفی برای شناسایی هویت افراد و اجازه تردد به آن ها وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند.

  • ورود رمز از طریق صفحه کلید
  • کارت و تگ آسانسور (RFID)
  • شناسایی اثر انگشت
  • QR Code
  • تشخیص چهره
  • اسکن کف دست
  • کنترل آسانسور با موبایل (NFC) و (Bluetooth)
  • تشخیص عنبیه چشم

کنترل دسترسی آسانسور | سناریو ها

به منظور مدیریت و ایجاد محدودیت در دسترسی افراد به آسانسور یا طبقات ساختمان می توان از راهکار های اکسس کنترل استفاده کرد. از طریق این دستگاه ها محدودیت دسترسی به آسانسور یا طبقه ای خاص برای فرد یا گروهی از افراد امکان پذیر است. در واقع راه اندازی سیستم مدیریت تردد آسانسور به دو صورت ارائه می شوند و مدیران سازمان می توانند در دسترسی کلی افراد به آسانسور یا افراد به طبقات محدودیت ایجاد کنند.

سناریوی اول: اکسس کنترل آسانسور – احراز هویت

زمانی که از راهکار اکسس کنترل آسانسور در حالت کنترل فراخوانی استفاده می شود؛ در آسانسورهای یک ساختمان با توجه به سطح دسترسی امکان استفاده از آسانسور برای افراد محدود ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال در یک بیمارستان چندین آسانسور برای گروه های مختلف وجود دارد؛ به طوری که آسانسور A برای استفاده پرسنل و آسانسور B برای تردد سایر افراد در نظر گرفته شده است. برای این کار در مجاورت پنل احضار آسانسور یک دستگاه اکسس کنترل شامل ریدر یا قرائتگر در ورودی درب آسانسور نصب می کنند. این ریدر آسانسور می تواند به صورت کارتی، پین کد، سنسور بیومتریک یا ترکیبی از این حالت ها بسته به نیاز انتخاب شود. به این صورت دکمه احضار آسانسور غیرفعال می شود و افراد بعد از احراز هویت و تایید توسط ریدر می توانند از آسانسور استفاده کنند.

در مجتمع های مسکونی نیز از سیستم دسترسی آسانسور می توان برای افزایش امنیت استفاده کرد؛ بنابراین فقط ساکنان آسانسور که توسط ریدر کنترل دسترسی آسانسور شناسایی می شوند امکان استفاده از آسانسور را دارند و برای افراد متفرقه دسترسی به آسانسور محدود می شود. اما مهمانان ساکنان برای ورود به ساختمان با آسانسور باید با ساکنین ساختمان هماهنگ کنند و از شناسه آن ها یا شناسه مهمان از آسانسور استفاده کنند. در این سیستم امکان نصب ریدر اکسس کنترل در داخل کابین یا کنار کلید طبقات وجود دارد. در این حالت با سیم کشی و اتصال اکسس کنترل به برد کنترل پنل، کلید طبقات آسانسور غیرفعال می شود و افراد فقط از طریق احراز هویت توسط دستگاه کنترل دسترسی آسانسور می توانند از کلید طبقات استفاده کنند.

کنترل-دسترسی-آسانسور-سوپریما
کنترل دسترسی آسانسور به وسیله دستگاه تشخیص چهره مدل FaceStation 2

سناریوی دوم: اکسس کنترل آسانسور – محدودسازی طبقات

در این حالت همه افراد می توانند آسانسور را فراخوانی کرده و از آن استفاده کنند؛ ولی برای انتخاب طبقات نیاز به مجوز دسترسی دارند. برای کنترل طبقات آسانسور ریدر یا قرائتگر کنترل دسترسی آسانسور در داخل کابین کنار پنل نصب می شود. به عنوان مثال در یک سازمان که همه افراد اجازه دسترسی به انبار را ندارند می توان از راهکار کنترل طبقات آسانسور استفاده کرد. برای مثال فرض می کنیم انبار در طبقه منفی یک قرار دارد و در کنار پنل احضار آسانسور یک ریدر نصب شده که افراد قبل از زدن کلید طبقه مربوطه باید کارت خود را به قرائتگر نزدیک کنند یا انگشت خود را برای خواندن اثر انگشت به دستگاه بزنند. در این صورت مجوز رفتن به طبقه منفی یک برای آن ها صادر می شود. علاوه بر این محدود کردن دسترسی هر فرد امکان پذیر بوده و می توان گزارشی از  تردد افراد در بازه های زمانی مختلف تهیه کرد.

حالت دیگر برای ایجاد محدودیت دسترسی افراد به طبقات خاص به این صورت است که در داخل کابین آسانسور یا کنار صفحه دکمه طبقات یک ریدر یا سیستم کنترل دسترسی آسانسور نصب می کنند و با توجه به سطح دسترسی برای هر فرد، استفاده از طبقات خاصی را محدود یا مجاز تعریف می کنند. در این حالت باید هر فرد برای رفتن به طبقه خاصی با استفاده از اثر انگشت، کارت، رمز یا هر شناسه دیگری که روی سیستم کنترل دسترسی نصب شده است اجازه ورود به طبقه مورد نظر را دریافت کند. بعد از تایید هویت فرد می توان دکمه مربوط به طبقه مورد نظر را فشار داده تا آسانسور حرکت نماید. علاوه بر این با استفاده از ریدر اکسس کنترل آسانسور امکان ایجاد محدودیت و تنظیم دسترسی به طبقات در زمان ها و ساعت های مختلف وجود دارد. برای مثال می توان از این قابلیت به منظور ایجاد محدودیت دسترسی به بخش مدیریت، امور مالی، تحقیق و توسعه، انبار، پارکینگ، استخر یک سازمان استفاده کرد.

کنترل دسترسی آسانسور چه ویژگی هایی دارد؟

همان طور که متوجه شدیم سیستم کنترل دسترسی آسانسور دارای قابلیت ها و ویژگی های منحصربفردی است که می تواند برای مدیریت تردد در آسانسورهای مکان های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به طور خلاصه به مهم ترین ویژگی های دستگاه کنترل تردد آسانسور اشاره می کنیم.

  • مدیریت کامل افراد و واحدها از طریق غیر فعال و یا حذف نمودن دسترسی هر فرد یا واحد.
  • امکان قفل نمودن اکسس کنترل آسانسور به منظور جلوگیری از استفاده آسانسور
  • قابلیت تنظیم به حالت آزاد که همه افراد امکان استفاده از آسانسور را داشته باشند.
  • تهیه گزارش از رفت و آمد افراد با آسانسور
  • امکان کنترل دسترسی به طبقات (ایجاد محدودیت به طبقات خاصی برای افراد)
  • قابلیت مدیریت و کنترل سیستم از راه دور که می تواند از طریق پیامک و اینترنت انجام شود.
تجهیزات کنترل دسترسی آسانسور

تجهیزات کنترل دسترسی آسانسور

امروزه رفت آمد آسانسور با استفاده از اکسس کنترل آسانسور شکل خاصی به خود گرفته و می توان تنظیمات مختلفی را روی آن پیاده سازی کرد. البته این قابلیت و ویژگی ها به دلیل داشتن تجهیزات پیشرفته و فناورانه ای است که در دستگاه اکسس آسانسور به کار رفته است. در ادامه توضیحاتی در مورد سخت افزار مورد نیاز این سیستم را بیان می کنیم.

1. تردد آسانسور با کارت و رمز:

سیستم کنترل تردد آسانسور با استفاده از کارتخوان یا ریدر سوپریما پیاده سازی می شود؛ این کارتخوان ها در دو مدل کارتی و کارت رمز وجود دارند. همراه دستگاه کنترل دسترسی آسانسور یک کارت مدیر به مدیر ساختمان داده می شود که می تواند با استفاده از آن برای ساکنین کارت، تگ یا رمز تعریف کند تا به وسیله آن بتوانند از آسانسور استفاده نمایند. چنانچه که شناسه به صورت کارت و رمز باشد مدیر می تواند دسترسی به واحدها را غیرفعال یا حذف کند.

2.کنترل تردد آسانسور با اپلیکیشن:

با استفاده از کنترلر که دارای امکانات و قابلیت های جذاب و متنوعی مثل سنسور اثر انگشت، نصب سیم کارت، ریموت و انواع کارتخوان است می توان مدیریت تردد آسانسور را به راحتی انجام داد. این نوع دستگاه کنترل دسترسی مجهز به وای فای داخلی است و می توان بر روی موبایل یا تبلت اپلیکیشن را نصب نمود و سیستم را مدیریت کرد. به این صورت می توان کنترل تردد موبایلی را انجام داد؛ استفاده از این سیستم راحت بوده و امکان تعریف افراد، کنترل دسترسی به طبقات و گزارش گیری از تردد افراد توسط آن وجود دارد. این نوع تجهیزات برای نصب در ساختمان های مسکونی کاربردی و مناسب هستند.

3. تردد آسانسور با نرم افزار ویندوزی:

دسترسی به اکسس کنترل با استفاده از کنترلرهایی که دارای امکاناتی مثل انواع کارت خوان، ریموت، ماژول GSM و یا اثرانگشت هستند نیز امکان پذیر است. دستگاه کنترل دسترسی آسانسور مجهز به نرم افزار تحت ویندوز بوده و توسط آن امکان تعریف افراد، گزارش گیری و کنترل دسترسی به طبقات وجود دارد. علاوه بر این سیستم قابلیت های متنوع کنترلی و هوشمندسازی را در اختیار کاربر می گذارد.

مزایای کنترل دسترسی آسانسور

با نصب دستگاه کنترل دسترسی آسانسور می توان مانع ورود افراد متفرقه به ساختمان یا طبقات خاصی شد. این سیستم قابل مدیریت بوده و به مدیر ساختمان اجازه می دهد در هر زمانی از ورود و دسترسی افراد به آسانسور یا واحدها جلوگیری نماید. علاوه بر این رفت و آمد آسانسور با استفاده از این سیستم مزایای دیگری نیز دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

1.امنیت تردد با آسانسور:

این سیستم می تواند دسترسی استفاده از آسانسور را برای همه افراد محدود کند و فقط کسانی که دارای شناسه ورود هستند و هویت آن ها تایید می شود قادر به تردد با آسانسور به طبقات خواهند بود.

2.مدیریت دریافت شارژ:

سیستم کنترل دسترسی آسانسور دارای قابلیت ها و امکانات متنوعی است؛ از این رو مدیر ساختمان از این طریق می تواند استفاده از آسانسور را برای ساکنانی که شارژ خود را پرداخت نکرده اند غیر فعال نماید.

3.کاهش استهلاک آسانسور:

با استفاده از اکسس کنترل آسانسور در مکان های عمومی می توان از استهلاک آسانسور جلوگیری کرد؛ زیرا فقط ساکنان آن مکان مجوز تردد با آسانسور را دارند.

4.استفاده از آسانسور برای افراد خاص:

در سازمان های مهم می توان با نصب سیستم اکسس کنترل آسانسور یک یا چند آسانسور را برای افراد خاص در نظر گرفت و از تردد سایر افراد با این آسانسورها جلوگیری کرد.

کنترل دسترسی آساسنور با دستگاه اثر انگشتی

قیمت کنترل دسترسی آسانسور

عوامل مختلفی در تعیین قیمت کنترل تردد آسانسور دخیل هستند و تولیدکنندگان این سیستم بر اساس مشخصات و کیفیت و نوع احراز هویت دستگاه اکسس کنترل آن ها را با قیمت های متفاوتی عرضه می کنند. برای مثال دستگاه های کنترل دسترسی رمزی و کارتی قیمت پایین تری از دستگاه های اثر انگشتی دارند. نکته مهم در مورد قیمت سیستم تردد آسانسور نوسانات ارزی است که مانع قیمت گذاری ثابت برای این ریدر ها می باشد. همچنین دستگاه کنترل دسترسی آسانسور در مدل های مختلفی تولید می شود که هر مدل قیمت متفاوتی دارد؛ مثلا قیمت ریدر ضد آب با بدنه و دکمه ‌های فلزی نسبت به قیمت دستگاه اثر انگشتی آسانسور کمتر است.

نصب سیستم کنترل دسترسی آسانسور

نصب سیستم تردد آسانسور به دو شکل انجام می شود؛ در روش اول همزمان تمام کلیدهای آسانسور توسط اکسس کنترل فعال یا غیر فعال می گردد و در روش دوم کلید طبقات به صورت جداگانه فعال سازی می شود. برای مثال در حالت عادی همه افراد امکان استفاده از آسانسور مخصوص بیماران و کادر درمان را دارند؛ ولی اگر در ورودی آسانسور پرسنل و حمل بیمار یک دستگاه احراز هویت آسانسور یا یک ریدر (قرائتگر) نصب شود، از آن پس تمام افراد قادر به تردد با آسانسور نخواهند بود. چرا که افراد برای استفاده از آسانسور نیاز به احراز هویت از سوی ریدر را دارند و فقط کسانی که دارای شناسه هستند می توانند تعیین هویت شده و در آسانسور تردد کنند.

جمع بندی

با توجه به توضیحاتی که در مورد کارکرد، مزایا، قابلیت ها و امکانات سیستم اکسس کنترل آسانسور دادیم متوجه شدیم که این تجهیزات می توانند در افزایش امنیت محیط مورد نظر و مدیریت شارژ و همچنین کاهش استهلاک آسانسور نقش بسزایی داشته باشد. برای خرید باید ابتدا نیازها و بودجه خود را مدنظر قرار دهید و براساس آن ها اقدام به انتخاب مدل مناسبی از ریدر ها و سخت افزارهای کنترل تردد نمایید. برای استعلام قیمت کنترل دسترسی آسانسور می توانید با کارشناسان ما (02185530) تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید