021-85530

کنترل تردد کارتی و موبایلی
خانه » اخبار و مقالات » مقالات » مزایا و معایب کنترل تردد کارتی و موبایلی

مزایا و معایب کنترل تردد کارتی و موبایلی

منتشر شده در
بدون دیدگاه

هدف استفاده از سیستم کنترل تردد کارتی یا موبایلی ارتقاء امنیت است، اما با دانستن مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها می‌توانیم راهکارهای کنترل تردد بهتر را پیدا کنیم.

استفاده از کارت کنترل تردد در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای کنترل تردد محسوب می‌شود، اما با پیشرفت تکنولوژی روش‌های جدیدتری مانند کنترل تردد با موبایل رایج شده‌اند که دارای امنیت بالایی هستند.

ما در این مقاله قصد داریم با مقایسه دو روش احراز هویت کارتی و موبایلی، مزایا و معایب هرکدام را مطرح کنیم تا شما بتوانید درنهایت سیستم اکسس کنترل مناسبی را انتخاب نمایید.

سیستم کنترل تردد کارتی چیست؟

یکی از ساده‌ترین راهکارهای کنترل تردد و دستگاه‌های حضوروغیاب استفاده از کارت کنترل تردد است. در این سیستم افرادی که در یک مجموعه یا سازمان کار می‌کنند، دارای یک کارت حضوروغیاب هستند. این کارت‌ها معمولاً برای ثبت زمان ورود و خروج توسط کارمندان استفاده می‌شود.

هر یک از کارت‌های کنترل تردد دارای یک کد منحصربه‌فرد هستند. کارمند هنگام ورود به ساختمان محل کار یا خروج از ساختمان، کارت را به دستگاه مخصوص نزدیک می‌کند و به این صورت ساعت حضوروغیاب خود را ثبت می‌کند.

مزایای استفاده از کارت کنترل تردد

روزبه‌روز سیستم‌های کنترل تردد کارتی در حال پیشرفت هستند و از فناوری‌های جدیدی برای ساخت دستگاه‌های کنترل‌گر افزوده می‌شود که باعث بالا رفتن ایمنی در تردد می‌شود.

سرعت بالا و استفاده آسان

مهم‌ترین مزیت استفاده از عکس کنترل کارتی سرعت بالای آن است. چراکه شما در عرض چند ثانیه می‌توانید اطلاعات ورود و خروج خود را از طریق این دستگاه‌ها ثبت کنید.

هزینه پایین

از دیگر مزایای استفاده از سیستم کنترل تردد کارتی ارزان‌قیمت بودن آن است.

عدم نیاز به نرم افزار های کنترل

این سیستم‌ها به‌صورت مجزا کار می‌کنند؛ یعنی هیچ وابستگی به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کنترل‌کننده خروجی ندارند. به همین خاطر نیازی نیست که این سیستم به نرم‌افزار یا سخت افزار کنترل گیت مربوط به کنترل تردد و یا کنترل قفل برقی، متصل باشد.

معایب استفاده از کارت کنترل تردد

درست است که استفاده از کارت حضوروغیاب سیار ساده و سریع است اما این روش معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

امنیت پایین

یکی از اصلی‌ترین معایب سیستم‌های حضور غیاب کارتی امنیت آن ها است. گاهی اوقات پیش می آید که کارمندان کارت خود را در اختیار آشنایان و دوستان خود قرار می دهند. به همین خاطر دستگاه نمی تواند تشخیص دهد که چه کسی به ساختمان وارد شده یا خارج شده، چراکه این دستگاه فقط از طریق کد روی کارت که مخصوص به کارمند مورد نظر است، اطلاعات ورود و خروج را ثبت می‌کند؛ بنابراین نمی توان فهمید که چه کسی از کارت استفاده کرده است.

نکته: البته برخی از سازمان ها به خاطر مقابله با این مشکل، فردی را استخدام می‌کنند تا هنگام استفاده از کارت کنترل تردد هویت کارمندان را بررسی کند و مطمئن شود که خودشان از کارت کنترل تردد استفاده کرده اند.

مفقود شدن کارت

عیب دیگری که روش کنترل کارتی دارد این است که ممکن است به هر دلیلی این کارت گم شود. اگر کارمندان بخواهند منتظر باشند تا یک کارت جدید برای آن ها صادر شود به زمان زیادی نیاز دارند و باید مجدداً برای صدور کارت هزینه پرداخت کنند.

سیستم کنترل تردد با موبایل چیست؟

موبایل اکسس یا سیستم کنترل تردد موبایلی، یکی از جدیدترین روش‌های اکسس کنترل است. در این روش موبایل جای کارت کنترل تردد را گرفته است. این تکنولوژی باعث می‌شود تا هزینه های مربوط به صدور کارت و مشکلات ناشی از مفقود شدن کارت کاهش پیدا کند. بالا بودن امنیت موبایل اکسس باعث شده تا در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان ها و ارگان ها از این سیستم برای انعطاف پذیر نمودن سیستم‌های کنترلی خود استفاده کنند.

در سیستم کنترل تردد با موبایل، از نرم افزارهایی استفاده می‌شود که می توانند موقعیت گوشی را از طریق بلوتوث یا وای فای پیدا کنند. به این صورت ساعات ورود و خروج پرسنل را ثبت می نمایند. در سال‌های اخیر تمام گوشی های هوشمند، فناوری جی‌پی‌اس دارند؛ بنابراین این قابلیت باعث می‌شود تا از طریق لوکیشن گوشی های همراه بتوان موقعیت آن ها را پیدا کرد.

امروزه در سازمان ها و شرکت ها برای حضوروغیاب از این قابلیت تلفن های همراه استفاده می‌شود و با استفاده از نرم افزار مخصوص که برای گوشی های اندروید و ios طراحی می‌شود سیستم حضوروغیاب را بر پایه موقعیت‌یاب گوشی فعال می‌کنند. در این روش نرم‌افزار سوپریما که یک نرم افزار کنترل تردد است روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شود. به این صورت ورود و خروج پرسنل با استفاده از این سامانه به راحتی ثبت می‌شود.

مزایای استفاده از سیستم کنترل تردد موبایلی

این سیستم کنترل تردد برای سازمان ها و ارگان هایی مناسب است که دارای شرایط کاری شناور هستند. به‌عنوان نمونه برخی از افراد تنها در روزهای مشخصی از هفته کار می‌کنند؛ بنابراین این افراد به راحتی می توانند با استفاده از راهکارهای کنترل تردد با موبایل و استفاده از نرم افزار شرکت suprema به راحتی ساعات ورود و خروج خود را ثبت کنند و تنها در روز های خاص دسترسی به این سیستم داشته باشند.

 البته این نرم‌افزار دارای سیستم‌های کنترلی پیشرفته تری نیز هست که برای بخش های ویژه سازمان ها و قسمت های امنیتی یک شرکت از آن ها استفاده می ‌شود. از این سیستم‌های کنترلی می‌توان به سیستم‌های تشخیص اثر انگشت و تشخیص چهره اشاره کرد.

کنترل تردد موبایلی

عدم نیاز به کامپیوتر برای کنترل تردد

با استفاده از کنترل تردد موبایل نیازی به کامپیوتر و رایانه برای نگهداری اطلاعات مربوط به حضوروغیاب نیست. چراکه کارکنان به محض اینکه گوشی همراه خود را در محدوده دستگاه بیسیم قرار دهند، اپلیکیشن به صورت خودکار ساعت ورود و خروج را در بستر وب ذخیره می‌کند. به این صورت شما می توانید هر زمان که نیاز داشته باشید اطلاعات مربوط به تردد کارکنان یک شرکت را بررسی نمایید.

امنیت بالا

 امنیت بالای این سیستم جزو مزایای اصلی آن است. همانطور که می دانید همه افراد با دقت زیادی از گوشی های گران قیمت خود مراقبت می‌کنند؛ بنابراین مشکلاتی مانند گم شدن کارت تردد دیگر وجود نخواهد داشت.

استفاده آسان

استفاده از تردد موبایل بسیار ساده است. چراکه نیازی نیست کار خاصی انجام بدهید به محض اینکه گوشی در محدوده یک دستگاه قرار بگیرد به راحتی ساعت ورود و خروج ثبت می‌شود.

سازگار با انواع گوشی

سیستم کنترل تردد موبایلی با انواع تلفن های همراه سازگار است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که کارکنان از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند یا سیستم عامل ios، این نرم افزار به راحتی روی تمام موبایل ها پشتیبانی می‌شود و از نظر نرم افزاری و سخت افزاری دارای استانداردهای لازم می باشد.

معایب استفاده از سیستم کنترل تردد موبایلی

نمی‌توان گفت که کنترل تردد با موبایل و استفاده از نرم افزار کنترل تردد دارای عیب است. چراکه این سیستم ها در حال حاضر دارای امنیت بسیار بالایی هستند و نسبت به سایر روش‌ها و مزایای بیشتری دارند، اما لازم به ذکر است که هزینه استفاده از دستگاه‌های ترکیبی که برای ثبت ساعات ورود و خروج، تشخیص چهره و اثر انگشت بالا است.

هزینه بالا

می‌توان اصلی‌ترین عیبی این روش را هزینه بالای آن دانست. البته اگر بخواهیم از این منظر به ماجرا نگاه کنیم که با پرداخت هزینه بالاتر امنیت بیشتری به دست می آوریم، این عیب قابل چشم‌پوشی است.

زمان بر بودن

 همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که نرم افزارهای حضوروغیاب موبایلی دارند این است که اگر دارای بخش های تشخیص چهره یا اثر انگشت باشند، نسبت به روش کارتی زمان بیشتری نیاز دارند. چراکه گاهی اوقات ممکن است اثر انگشت افراد تشخیص داده نشود و یا برای تشخیص چهره به زمان زیادی نیاز باشد.

راهنمای انتخاب بهترین سیستم کنترل تردد

با مقایسه دو روش کنترل تردد موبایلی و کارتی در خدمت شما بودیم، اما حالا نوبت به این می رسد که با توجه به مزایا و معایب هر یک از این دو روش، یک راهکار کنترل تردد مناسب را انتخاب کنیم. با توجه به مزایایی که برای روش کنترل تردد موبایلی با استفاده از نرم‌افزار سوپریما برشمردیم، مشخص است که این روش نسبت به روش قدیمی تر یعنی کنترل تردد کارتی، دارای امنیت بالاتری است. به همین خاطر بهتر است به جای استفاده از روش‌های قدیمی تر و حضور غیاب با کارت از گوشی های همراه خود استفاده کنید که قابلیت های بیشتری دارند.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سازمان ها و ارگان های مختلف کنترل رفت و آمد کارکنان و مدیران است. به همین خاطر از روش‌های مختلفی برای ثبت ساعات ورود و خروج آن ها استفاده می‌کنند برای داشتن نظم و انضباط در یک مجموعه و کنترل تردد افراد استفاده از سیستم‌های کنترل تردد و تجهیزات نظارتی ضروری است. در این مقاله با بررسی و مقایسه دو روش کنترل تردد کارتی و موبایلی در خدمت شما بودیم.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره در رابطه با راهکار های کنترل تردد، می توانید با کارشناسان ما (02185530) تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید