021-85530

خانه » اخبار و مقالات » مقالات » اهمیت استفاده از گیت کنترل تردد

اهمیت استفاده از گیت کنترل تردد

منتشر شده در
بدون دیدگاه

کنترل تردد یکی از مهم ترین موضوعات در بحث تردد افراد در سازمان ها و مکان های عمومی مثل فرودگاه، مترو، بی آرتی و… است. بهترین روش برای هوشمندسازی و نظارت بر ورود و خروج افراد استفاده از گیت اکسس کنترل می باشد؛ استفاده از گیت کنترل ورود و خروج می تواند موجب صرفه جویی در زمان، افزایش امنیت، بهره وری نیروی انسانی و کاهش هزینه ها شود. در این مقاله ضمن آشنایی با انواع گیت نفر رو به لزوم استفاده از گیت کنترل تردد در سازمان و بیان مزایای استفاده از این دستگاه در مکان های مختلف می پردازیم.

گیت کنترل ورود و خروج چیست؟

گیت کنترل تردد دستگاهی هوشمند برای نظارت بر تردد افراد در مکان های عمومی، بیمارستان ها، سازمان ها است. با استفاده از گیت اکسس کنترل امنیت و نظم بیشتری در رفت و آمد افراد به مکانی خاص صورت می گیرد. به طور کلی گیت های کنترل تردد به عنوان یک سیستم امنیتی هستند که رفت و آمد افراد را محدود می کنند؛ به طوری که فرد برای ورود یا خروج از مکانی خاص باید توسط دستگاه هویت فرد به وسیله اثر انگشت یا کارت با هر روش دیگری مجاز و تایید شود. عملکرد این گیت های کنترل به این صورت است که به کمک ریدر یا قرائتگر و نرم افزارهای کنترل تردد می توانند ورود و خروج افراد را کنترل نمایند. انواع مختلف گیت ورود و خروج وجود دارد که برحسب نیاز می توان برای مکان های مختلف خریداری شود.

انواع گیت کنترل تردد

طراحی گیت های کنترل به گونه ای است که فقط به یک فرد که ورود او را مجاز تشخیص داده اند اجازه عبور می دهند؛ بنابراین این دستگاه ها برای ایجاد امنیت در مکان های پرخطر مثل ساختمان های دولتی، زندان ها، بانک ها، پایگاه های نظامی و هتل ها عملکرد مفیدی دارند. نحوه کارکرد انواع گیت کنترل اکسس متفاوت است و متناسب با نیاز سازمان باید گیت مناسبی تهیه شود.

انواع گیت نفر رو بر اساس عملکرد

از لحاظ عملکرد گیت های کنترل در دو دسته گیت کنترل تردد میله ای و شیشه ای قرار می گیرند. هر یک از این دو مدل گیت کنترل اکسس دارای مکانیزم تردد متفاوت و انواع مختلفی است؛ به عنوان مثال گیت کنترل تردد شیشه ای که در ایستگاه های مترو نصب می شوند از معروف ترین گیت های کنترل ورود و خروج از نظر عملکرد هستند. این گیت ها توسط سیستم اکسس کنترل به صورت اتوماتیک و کاملا مستقل کار بررسی بلیط را انجام داده و به افراد اجازه ورود می دهند. علاوه بر این از گیت های کنترل تردد میله ای نیز در ورودی های ایستگاه های اتوبوس، استخرها و باشگاه های ورزشی استفاده می شود.

انواع گیت کنترل تردد و موارد کاربرد آن‌ ها

1.گیت های کنترل تردد سه اهرمی یا سه شاخه ای شامل گیت خورشیدی، گیت سه پره، گیت میله ای

از گیت های نفر رو در مکان های پر تردد مثل مجموعه های ورزشی، باشگاه‌ ها، استخرها، شهربازی ها، موزه ها، سینماها، ایستگاه هایBRT ، ساختمان های صنعتی و اداری برای حفظ نظم و امنیت استفاده می شود.

جنس بدنه گیت اکسس کنترل سه شاخه ای از استیل ساخته شده و دارای استحکام و دوام بیشتری است و در طول زمان دچار استهلاک کمتری می شود. از لحاظ عملکردی این گیت نفر رو هویت فرد را توسط ریدر اکسس کنترلی نصب شده روی گیت تایید می کند؛ سپس رله گیت سه اهرمی آزاد شده و فرد باید یک فشار به اهرم گیت وارد کند تا اهرم ها بچرخند و شخص بتواند از گیت عبور نماید.

گیت های کنترل تردد میله ای و سه اهرمی باید توسط نیروهای حراست و نگهبانی مجموعه مورد نظر کنترل شوند؛ زیرا امکان عبور افراد از بالا یا زیر اهرم های گیت وجود دارد و افراد خاطی می توانند از این طریق از گیت عبور کنند.

۲گیت مترویی (sliding gate) نوعی دیگری از انواع گیت اکسس کنترل است که شامل گیت های کنترل تردد کشویی کوتاه و بلند (گیت مترویی) می شود.

معمولا از گیت های کشویی در مکان های شلوغ مثل ایستگاه های مترو، شرکت ها و سازمان های بزرگ، کارخانجات بزرگ، مراکز تجاری و صنعتی و ادارات دولتی استفاده می کنند. ساختار این نوع گیت ها به این شکل است که احراز هویت فرد توسط دستگاه کنترل تردد یا دستگاه های حضور غیاب کارتی، اثر انگشتی یا دستگاه تشخیص چهره که روی گیت مترویی نصب شده انجام می شود. بعد از تایید مجاز بودن فرد کمتر از یک ثانیه باله های گیت باز شده و شخص از گیت عبور می کند. اگر فرد برای ورود به مکان مورد نظر مجاز نباشد ریدر نصب شده روی گیت فرمان باز شدن رله را به گیت نمی دهد و فرد نمی تواند از گیت عبور نماید.

۳-گیت شیشه ای گیت کنترل تردد پروانه ای یا گیت باله ای یا flap gate

سرعت باز شدن باله های گیت کنترل تردد پروانه ای یا باله ای بسته به مکانیزم و طراحی آن نسبت به گیت های کشویی بلند یا گیت های کشویی کوتاه بسیار بیشتر است. طراحی نحوه حرکت باله ها در این نوع گیت  به صورتی است که سرعت حرکت بیشتری داشته و با برگشت به حالت اول می تواند از تردد افراد بعدی بدون مجوز جلوگیری کند. این نوع گیت کنترل اکسس باله ای در مکان های پر رفت و آمد مثل کارخانه های صنعتی، وزارت خانه ها، سازمان ها و ارگان های دولتی یا اداره هایی که ارباب رجوع زیاد رفت و آمد می کنند نصب می شود.

۴-گیت لولایی (گیت سویینگ) – (گیت حمل بار) – (گیت تشریفات) (گیت ویلچر رو) ( گیت vip)

عملکرد گیت لولایی از گیت کنترل تردد شیشه ای و مدل های اهرمی سریع تر است. همچنین در این گیت ها باله های گیت به سمت جلو باز شده و برای تردد عرض راهرو بیشتری را ایجاد می کنند. این دو مورد از تفاوت های گیت کنترل تردد لولایی با سایر مدل های گیت است. جنس باله های گیت کنترل تردد لولایی یا گیت سویینگ از شیشه یا پلاستیک بوده و جنس بدنه آن مثل سایر گیت ها از استیل ساخته شده است. ظاهری شکیل و زیبای گیت های لولایی باعث شده از آن به عنوان گیت تشریفاتی برای کنترل تردد افراد VIP ، مقامات بالا به همراه تیم مربوطه و محافظین آن ها به سازمان ها استفاده شود. کاربردهای دیگر گیت های لولایی در بیمارستان ها، واحدهای صنعتی بزرگ، فرودگاه ها و جهت تردد ویلچر – کالسکه – حمل بار – برانکارد است؛ از این رو به این نوع گیت کنترل تردد، گیت حمل بار یا گیت ویلچر رو نیز گفته می شود.

۵-گیت تمام قد (گیت امنیتی)  (full height turnstile gate )

گیت تمام قد نوعی گیت کنترل اکسس امنیتی است که در سازمان هایی که مسائل امنیتی در تردد اهمیت دارد نصب می شوند. این گیت ها در دو مدل تک محور و دو محور و کاملا بی صدا و دارای سیستم اعلان حریق ساخته شده اند؛ همچنین این گیت های تردد را می توان با اتوماسیون حضور و غیاب کارمندان یکپارچه سازی کرد. بدنه گیت تمام قد یا گیت امنیتی از استیل ساخته شده و امکان تردد دو طرفه ورود و خروج با قابلیت تشخیص جهت ورود افراد از مسیر اشتباه را دارد. این گیت ها را می توان در محیط های داخلی  بیرونی نصب کرد و امکان تشخیص هویت 25 نفر در دقیقه برای تردد را دارند. از گیت تمام قد در سازمان ها و مجموعه هایی مثل استادیوم های ورزشی، مراکز نظامی و انتظامی، پادگان ها، گمرک های مرکزی، زندان ها و سفارتخانه ها که مسائل امنیتی در تردد و عبور و مرور افراد اهمیت دارد، استفاده می شود.

چرا در سازمان ها از گیت کنترل ورود و خروج استفاده می شود؟
زمانی که فردی می خواهد به یک سازمان وارد شود چه کارمندان سازمان باشد و چه ارباب رجوع باید هویت او شناسایی شود و سپس اجازه ورود به سازمان داده می شود. این مجوز مشخص می کند که این فرد چه مواقعی و در چه زمانی می تواند مجوز ورود به سازمان را داشته باشد. تعیین هویت شخص توسط ریدرهای اکسس کنترل که بر روی گیت کنترل تردد نصب شده می تواند توسط کارت، اثر انگشت یا تشخیص چهره انجام شود. در صورت تایید هویت زمانی و مکانی فرد جهت مجوز ورد گیت کنترل به فرد اجازه ورود به سازمان را می دهد. در این صورت سطح امنیت در سازمان افزایش یافته و نظارت جامعی بر تردد افراد در سازمان صورت خواهد گرفت.

مزایای استفاده از گیت‌ کنترل تردد

استفاده از گیت نفر رو در هر نوعی که باشد می تواند مزایای بسیاری را برای مجموعه یا سازمان و شرکت ها و مکان های عمومی به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از گیت کنترل ورود و خروج می پردازیم.

  • کنترل از راه دور تمامی ورود و خروج های یک مکان خاص
  • بهبود در نظارت، بازرسی و نگهبانی در سازمان ها و ادارات
  • ثبت زمان ورود و خروج پرسنل و ارباب رجوع در سازمان ها و شرکت ها
  • برقراری امنیت در ورودی اماکن دولتی و بخش خصوصی با ممانعت از ورود افراد غیر مجاز
  • کنترل تردد مهمان و ارباب رجوع در هتل ها
  • نظارت جامع و سهولت در مدیریت تردد پرسنل و مهمان ها در شرکت ها
  • سهولت در مانیتورینگ ترددها در ایستگاه های مترو اتوبوس یا فرودگاه
  • امکان ثبت و ذخیره تردد ها و استفاده آن ها در زمان های بروز مشکل
  • گزارش گیری از ترددها و بررسی ساعات تردد در شرکت ها و ادارات
  • امکان ثبت تردد دانش آموزان در مدارس
  • امکان ثبت تردد دانشجویان و جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به دانشگاه یا خوابگاه دانشجویی
  • تسریع در کنترل تردد اماکن شلوغ مثل ایستگاه های اتوبوس، مترو و پارک ها

اهمیت استفاده از گیت کنترل اکسس

همان طور که گفتیم انواع گیت نفر رو وجود دارد که با استفاده از اثر انگشت یا تشخیص چهره و یا ارائه کارت می تواند اطلاعات هویتی فرد را شناسایی کند و به او اجازه ورود به مکان خاصی را بدهد. در این بخش از مقاله به بررسی اهمیت استفاده از گیت کنترل اکسس می پردازیم.

1.جنبه امنیتی گیت کنترل اکسس

گیت ها تجهیزات کاربردی و ضروری برای ایجاد امنیت و ایمنی در یک محیط هستند. کنترل عبور و مرور با استفاده از گیت کنترل باعث قرار گرفتن افراد در یک ردیف برای ورود و خروج می شود. در این صورت ماموران امنیتی به طور واضح می توانند هر فرد را زیر نظر بگیرند؛ بنابراین خطرات و تهدیدات به صورت موثرتری شناسایی می شوند.


پکیج کاربردی گیت کنترل تردد و ریدر بیومتریک

پکیج کاربردی کنترل تردد گیت و ریدر بیومتریک به منظور حفظ امنیت در سازمان شما

2.امور مدیریتی و نظارتی با گیت

با نصب گیت در مکان خاصی می تواند در هر زمان برای افراد اجازه ورود صادر شود؛ همچنین از کاربردهای نظارتی دیگر این گیت ها هدایت افراد در یک سمت و صدور مجوز عبور با بلیط، ارائه کارت و هر چیز دیگری است.

3.شمارش افراد با گیت تردد

از کاربردهای مهم دیگر گیت کنترل اکسس، شمارش افراد هنگام عبور از یک محل خاص است. حتی در مواقعی که نیازی به احراز هویت افراد و پرداخت هزینه نباشد نیز می توان از این گیت ها استفاده کرد. برای مثال برای تعیین ورودی و خروجی تعداد افراد به مکان های تفریحی می توان از گیت کنترل ورود و خروج استفاده کرد.

جمع بندی

مدیران سازمان های بزرگ و اماکن حساس امنیتی با نصب دستگاه کنترل ورودی و اتصال آن به سیستم کنترل اکسس می توانند ورود و خروج کارمندان، ارباب رجوع و مهمانان را تحت نظر بگیرند؛ بنابراین سطح امنیتی و نظم و انضباط ترددها افزایش خواهد یافت. در این مقاله با انواع گیت نفر رو شامل گیت کنترل تردد میله ای, گیت مترویی، گیت کنترل تردد پروانه ای گیت تمام قد و گیت کنترل تردد شیشه ای آشنا شدیم و در مورد لزوم استفاده از این گیت ها در سازمان ها صحبت شد؛ همچنین مزایا استفاده از گیت کنترل ورود و خروج نیز به طور خلاصه بیان گردید.

دیدگاهتان را بنویسید