طرح و پردازش غدیر لوگو

(40) 021-85530

کنترل تردد سازمان
خانه » اخبار و مقالات » مقالات » راه اندازی سیستم کنترل تردد در سازمان ها

راه اندازی سیستم کنترل تردد در سازمان ها

منتشر شده در
بدون دیدگاه

کنترل رفت و آمد پرسنل و مدیریت آن‌ها از مهم ترین دغدغه های سازمان ها و شرکت های مختلف است؛ به طور خاص نظم در حضور در محل کار می تواند برای رسیدن به اهداف کاری نقش بسزایی داشته باشد. از این رو استفاده از راهکارهای کنترل تردد پرسنل می تواند مدیریت صحیحی را در تردد کارمندان اعمال نماید. هر سازمان یا وزارتخانه‌ای با توجه به اندازه و تعداد کارکنان خود نیازمند تجهیزات کنترل تردد اشخاص یا کنترل تردد خودرویی است. یکی از مهم ترین این تجهیزات دستگاه کنترل تردد برای راه اندازی سیستم اکسس کنترل در مکان های مختلف می باشد.

در مورد تهیه و نصب سیستم های کنترل تردد باید نکات مهمی را مدنظر داشت؛ برای مثال در برخی موارد سازمان می خواهد از سیستم کنترل تردد درب فقط برای کنترل ورود و خروج کارمندان استفاده نماید؛ یا شخصی قصد دارد سیستم اکسس کنترل را برای منزل خود نصب کند. به طوری که بتواند از راه دور درب را به طور اتوماتیک قفل نماید یا تهویه هوا یا چراغ‌ های روشنایی خانه را روشن یا خاموش کند. در همه این موارد باید هدف از استفاده دستگاه کنترل تردد مشخص شود و سپس اقدام به خرید و راه اندازی آن نمود. در این مقاله ضمن معرفی و ارائه توضیحاتی در مورد تجهیزات مورد نیاز برای کنترل تردد به بررسی راهکارهای استفاده از این سیستم می پردازیم.

تجهیزات و دستگاه کنترل تردد

تجهیزات امنیتی، تجهیزات کنترلی و تجهیزات نظارتی سه نوع از تجهیزات مهم در این زمینه هستند. در بحث تجهیزات امنیتی می توان به مواردی مانند دوربین مدار بسته و برای تجهیزات کنترلی و نظارت به گیت کنترل تردد اشاره کرد. با توجه به سطح فعالیت سازمان یا شرکت این تجهیزات در طبقه بندی های گوناگونی قرار می گیرند. همچنین برای ایجاد نظم بیشتر در یک مجموعه کاری علاوه بر تردد کارکنان باید کنترل تردد خودرویی پرسنل و سایر مراجعه کنندگان نیز لحاظ شود.

از دیگر تجهیزات مورد نیاز سخت افزاری برای سیستم کنترل تردد، وسایل باز و بسته کردن درب و راه مثل قفل های الکترونیکی، گیت و راه بند پارکینگ است. در مرحله بعد نیاز به تجهیزات احراز هویت افراد شامل کارت خوان، کنترل تردد تشخیص چهره و دستگاه انگشت زنی است. همچنین استفاده از مدل های پیشرفته تر کنترل تردد اشخاص مثل دستگاه اسکن چشم نیز در برخی سازمان ها کاربرد دارد. این ابزار و وسایل می توانند هویت فرد یا خودرو را تشخیص داده و آن را به دستگاه مرکزی ارسال کنند و پس از تایید مجاز بودن هویت شخص یا وسیله نقلیه اجازه عبور آن صادر می شود.

برای استفاده از سیستم اکسس کنترل نیاز به نرم افزار جامع کنترل تردد می باشد؛ این نرم افزار روی یک سرور نصب شده و در محل امنی از ساختمان قرار می گیرد. تعریف هویت افراد و سطح دسترسی آن‌ها در نرم افزار جامع کنترل تردد امکان پذیر است. تمام ورودی های تشخیص از دستگاه کنترل کارتی یا کارتخوان و سایر روش های تردد بیومتریک به این سرور ارسال شده و دستورات لازم برای آن‌ها فرستاده می شود. مجموعه طرح و پردازش غدیر با همکاری پرسنل حرفه ای خود راهکارهای مناسبی را جهت تامین و نصب تجهیزات سیستم ثبت تردد در محل مدنظر ارائه می دهد.

ارائه ی راهکار های کنترل تردد
بیومتریک، اثرانگشتی، کارتی و موبایلی

تنها نمایندۀ رسمی محصولات اکسس کنترل سوپریما (ساخت کره جنوبی)

سوپریما بیومتریک

تعیین نیاز سازمان برای راه اندازی سیستم اکسس کنترل

هنگام خرید و تهیه سیستم کنترل تردد شناسایی بهترین دستگاه با توجه به نیاز سازمان و کیفیت و کارایی و قیمت است. در بیشتر موارد نیازی به راه اندازی سیستم تردد بیومتریک گران قیمت نیست و با راه اندازی یک سیستم ثبت تردد ساده و با قیمت مناسب کنترل تردد درب یا مدیریت کارکنان را انجام داد. در این صورت اولویت ها و سیاست های شرکت یا سازمان اولین و مهم ترین موضوع در بحث استفاده از دستگاه کنترل تردد است. بعد از تعیین اولویت های سازمان باید الزامات سخت افزاری و نرم افزای برای کنترل دسترسی افراد مشخص شود. به عنوان مثال برای اینکه تعیین شود که کدام کارمند به چه محدوده ای از مجموعه یا چه اطلاعاتی دسترسی داشته باشد می توان محدودیت ها را بر اساس نام های مشخص شده در لیست تعریف شده یا برحسب نقش پرسنل به کارکنان مدنظر اختصاص داد. در ادامه مواردی را که باید قبل از خرید سیستم تردد اشخاص یا وسایل نقلیه برای سازمان به آن‌ها توجه کرد را معرفی می کنیم.

1.شناسایی و تعیین نوع سخت افزار مورد نیاز

دستگاه های کنترل تردد در انواع مختلف و متنوعی و با کارایی های متفاوتی تولید می شوند؛ بنابراین قبل از هر کاری باید سیستم سخت افزاری مورد نیاز را مشخص کرد و اینکه کارمندان به چه محدوده یا اطلاعاتی دسترسی خواهند داشت را نیز تعیین نمود. علاوه براین نوع قفل های امنیتی برای جلوگیری از دسترسی سایر کارکنان به آن محدوده باید مشخص گردد. انواع قفل های مهم امنیتی شامل کنترل تردد تشخیص چهره، وارد کردن رمز از طریق صفحه کلید، استفاده از دستگاه انگشت زنی، قفل مغناطیسی درب یا قفل دستگیره کنترلی و کنترل تردد کارتی هستند. هر یک از این راهکارها سطح امنیتی متفاوتی را ایجاد می کنند؛ به عنوان مثال راهکار کنترل تردد اثرانگشت و تشخیص چهره امنیت بیشتری نسبت به سایر روش ها دارند.

2.تعیین سطح امنیتی مورد نیاز در مکان مدنظر

بسته نیاز و شرایط سازمان نیاز به سطح امنیتی متفاوتی است؛ به عنوان مثال ساختمان اداری کوچک یا مجتمع های مسکونی از لحاظ امنیتی نسبت به مکان های عمومی نیاز به سیستم اکسس کنترل تردد متفاوتی دارد. البته ساعات کاری، محل کسب و کار و سطح جرم در منطقه می تواند در تعیین سطح امنیتی مکان مورد نظر برای راه اندازی سیستم ثبت تردد کمک کننده باشد.

3.تحقیق در مورد سابقه و قابلیت اطمینان تولید کننده سیستم اکسس کنترل

انتخاب یک تولید کننده معتبر و قابل اطمینان یکی دیگر از موارد مهم در تهیه دستگاه کنترل تردد است؛ قبل از انجام هر کاری بایستی اطلاعات دقیق و صحیحی در مورد شرکت تولید کننده و نحوه پشتیبانی و نصب سیستم ثبت تردد توسط شرکت مدنظر کسب کنید. در صورت امکان می توانید از مشتریانی که از خدمات کنترل تردد درب این تولیدکننده استفاده کرده اند سوالاتی را در مورد کیفیت کار سیستم بپرسید.

کنترل تردد کارتی و موبایلی

4.تعیین هدف استفاده از سیستم کنترل تردد و در نظر گرفتن تغییرات احتمالی

پیاده سازی سیستم کنترل تردد اشخاص یا استفاده از گیت کنترل تردد یک سرمایه‌گذاری و تصمیم بزرگ برای ایجاد سطوح دسترسی در یک سازمان یا مجتمع مسکونی است که باید نسبت به راه اندازی آن آینده‌نگری عمیقی داشته باشید. برای این کار باید انتظارات خود از این سیستم را بررسی کنید و از تولید کننده در مورد به‌روزرسانی محصول و خدمات پس از فروش، پشتیبانی و سرویس دهی سیستم سوال نمایید. همچنین در صورتی که در آینده قصد ایجاد تغییراتی در کسب و کار و شرکت خود را دارید باید بررسی شود که آیا در آینده تغییر سیستم کنترل تردد چقدر هزینه خواهد داشت و آیا کاری آسان است یا مشکل.

5.قابلیت اتصال و سازگاری سیستم ثبت تردد با سایر سیستم ها

همه مدل های سیستم اکسس کنترل با تمام سیستم عامل ها سازگار نیستند و نمی توانند کار کنند؛ بنابراین قبل از تهیه و راه اندازی سیستم ثبت تردد باید در مورد انواع سازگاری و نحوه اتصال آن اطلاعات دقیقی به دست آورد. همچنین بعضی از دستگاه های کنترل تردد نیاز به اتصال به اینترنت را دارند؛ بنابراین اگر اتصال به وب برای کسب و کار شما مهم است باید این موضوع را بررسی کنید.

6.تعیین میزان امنیت در کنترل تردد درب ها

برای افزایش امنیت و جلوگیری از صرف هزینه اضافی باید در هنگام تهیه سیستم کنترل تردد، درب هایی که نیاز به سطح امنیتی بالاتری دارند مجهز به سیستم کنترل درب شوند. در این صورت از صرف زمان اضافی کارکنان برای رفت و آمد جلوگیری شده و کارها با سرعت بیشتری انجام می شود؛ زیرا هر فردی برای عبور از گیت کنترل تردد باید زمانی را برای تایید اعتبار و احراز هویت اختصاص دهد.

7.ارزیابی هزینه خرید و نصب سیستم کنترل تردد

مهم ترین مسئله دیگر در مورد خرید سیستم اکسس کنترل، قیمت تهیه و نصب این دستگاه است که باید با بودجه در نظر گرفته شده متناسب باشد. در حال حاضر سیستم های امنیتی پیشرفته ای چون دوربین های مدار بسته، کنترل تردد بیومتریک و کارت های هوشمند یا کنترل تردد کارتی وجود دارند که با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند. برای مثال هزینه نصب و پیاده سازی کارت های هوشمند کمتر از دستگاه های بیومتریک است. علاوه بر هزینه خرید این سیستم ها باید هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه آموزش کار با این سیستم ها و هزینه ارتقاء سیستم کنترل اکسس را نیز مدنظر داشت.

8.اطمینان از طول عمر مفید سیستم اکسس کنترل

طول مدت استفاده از دستگاه کنترل تردد یکی دیگر از مواردی است که باید هنگام نصب این سیستم تردد به آن توجه کرد. روز به روز شاهد ایجاد فناوری های جدیدتری هستیم که نقاط ضعف دستگاه های قبلی را برطرف می کنند؛ بنابراین باید قبل از هر کاری نیازهای آینده کسب و کار خود و عمر مفید سیستم ثبت تردد را مدنظر قرار داد. البته از یک سیستم تا هنگامی که بتواند نیاز شما را تا سطح بالایی رفع کند می توان بدون توجه به ورد فناوری های امنیتی پیشرفته استفاده کرد.

مطالعه بیشتر: نصب سیستم کنترل تردد فیزیکی در سازمان ها – بخش اول

آشنایی با راهکار کنترل تردد در سازمان ها

با توجه به اهمیت مدیریت کنترل تردد درب در سازمان ها، مجتمع های مسکونی، کنترل تردد اشخاص و کنترل تردد خودرویی در مکان های مهم امنیتی نیاز به هوشمندسازی ساختمان ها و ایجاد امنیت در این امکان ضروری به نظر می رسد. هر سازمان یا شرکتی با توجه به تعداد کارکنان، صنعتی که در آن فعالیت می کند، تعداد ورودی ها و خروجی ها و حجم تردد در آن نیاز به سیستم کنترل تردد و تجهیزات مختلفی دارد. در مورد تجهیزات مورد نیازها سازمان ها برای استفاده از سیستم ثبت تردد در بخش های قبلی مقاله توضیحاتی ارائه شد در این بخش به بررسی انواع راهکار کنترل تردد سازمان ها با استفاده از سیستم اکسس کنترل می پردازیم.

1.رمز عبور یا استفاده از کد پین

یک راهکار کنترل تردد ساده استفاده از پین کد یا رمز عبور است که به افراد یا خودروها برای ورود به محیط خاصی از سازمان اجازه دسترسی می دهد.

2.راهکار کنترل تردد با استفاده از فناوری (RFID) 

از رایج ترین راهکارهای کنترل تردد پرسنل در سازمان ها استفاده از فناوری RFID است؛ در این صورت شخص باید کارت یا تگ RFID خود را در نزدیکی دستگاه کنترل تردد کارتی قرار دهد تا دستگاه بتواند اطلاعات هویتی او را تایید کرده و اجازه ورود صادر نماید.

3.کنترل تردد از طریق اثر انگشت

دستگاه انگشت زنی از قدیمی ترین سیستم های تردد بیومتریک هستند که با استفاده از اثر انگشت فرد اطلاعات شخصی بررسی شده و افراد احراز هویت می شوند.

دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی سوپریما

4.راهکار کنترل تردد با استفاده از تشخیص چهره

استفاده از دستگاه تشخیص چهره از محبوب ترین راهکارهای کنترل تردد برای حضور و غیاب کارمندان در یک سازمان است.

5.موبایل اکسس (راهکار کنترل تردد موبایلی):

در حال حاضر تمام افراد از گوشی های هوشمند استفاده می کنند که استفاده از راهکار کنترل تردد با موبایل اکسس را بسیار راحت کرده است. برای این کار بر روی گوشی های هوشمند فناوری هایی مثل NFC، Bluetooth، Gps و  Qr code نصب می شود و از این طریق افراد احراز هویت شده و تردد آن‌ها کنترل می گردد.

جمع بندی

هر سازمان یا مجتمع اداری یا مسکونی برای برقراری امنیت و نظم نیازمند استفاده از دستگاه کنترل تردد است. همان طور که می دانیم این سیستم ها راهکارهای مختلفی را برای کنترل تردد ارائه می دهند که باید با توجه به نیاز و بودجه خود سیستم ثبت تردد مناسب را انتخاب کنیم. برای تهیه و نصب سیستم اکسس کنترل باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار داد تا سیستمی با کیفیت و با طول عمر مفید و کارآمد خریداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید